Ο άνθρωπος πάντα θα πασχίζει να
καταρρίπτει ρεκόρ. Έχει να κάνει περισσότερο με τη φύση του ανθρώπου
παρά με οτιδήποτε άλλο.
Είμαστε ανταγωνιστικά όντα και αυτό φαίνεται σε
κάθε αλληλεπίδραση, σε κάθε δραστηριότητα, σε όλες τις δεκαετίες και από
όλα τα έθνη σε αυτόν τον κόσμο.
Θέλουμε να είμαστε οι γρηγορότεροι, οι
δυνατότεροι, οι μεγαλύτεροι κ.ο.κ. και ορισμένες φορές αυτή μας η ορμή,
γίνεται αυτοσκοπός και μας οδηγεί σε νέα ανεξερεύνητα μονοπάτια. Μην
ανησυχείτε όμως, δεν πρόκειται να γράψω κάποιο φιλοσοφικό δοκίμιο περί
ανταγωνιστικότητας του ανθρώπου ανά τους αιώνες. Δεν έχω τον χρόνο, την
διάθεση και ίσως πιο σημαντικά, δεν έχω την νοητική ικανότητα να γράψω
κάτι τέτοιο, τουλάχιστον όχι στο βαθμό που θα ήταν τόσο καλό ώστε να
σπαταλήσω τον χρόνο σας για να το διαβάσετε. Εδώ είμαστε για να
παρατηρήσουμε αυτή την ανταγωνιστικότητα σε μία έκφανσή της: το
γρηγορότερο αυτοκίνητο παραγωγής.
Ένα εντελώς περιττό ρεκόρ, ένα σλόγκαν,
ένα σύνθημα ή ένας κενός τίτλος για να διακοσμεί το γραφείο του προέδρου
κάποιας φίρμας ή για να βγει μια ωραία ομαδική φωτογραφία. Δεν σημαίνει
απολύτως τίποτα κι όμως, τόσοι πολλοί έχουν προσπαθήσει να το
κατακτήσουν. Ίσως γιατί απευθύνεται σε κάποιο αρχέγονο ένστικτο στο
μυαλό τόσο του κατασκευαστή του εκάστοτε οχήματος όσο και σε αυτό του
υποψήφιου αγοραστή («είμαι κάτοχος του γρηγορότερου αυτοκινήτου στον
κόσμο» ε και; Λέω εγώ, τι χαίρεσαι;). Στην τελική, τέτοια ρεκόρ μπορεί
να προκαλούνται για λόγους υστεροφημίας αλλά επειδή άνθρωποι είμαστε,
στο πίσω μέρος του μυαλού του κατασκευαστή σίγουρα κρύβεται το κέρδος.
Τουλάχιστον σε κάποιες περιπτώσεις… Δεν μας νοιάζει όμως! Γιατί πέρα από
την μηδενιστική λογική που ακολούθησα μέχρι αυτό το σημείο, οι λίστες
έχουν πλάκα και καθότι petrolheads, όταν αφορούν αυτοκίνητα, έχουν και
ενδιαφέρον. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:
1894 Benz Velo
Όπως μπορεί να καταλάβατε και από την
χρονιά, μιλάμε για το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο αυτοκίνητο. Με λίγα λόγια
το πρώτο αυτοκίνητο που μπορούσε να αγοράσει κανένας και ως εκ τούτου,
το γρηγορότερο αυτοκίνητο του κόσμου για εκείνα τα χρόνια! Το Velo
διέθετε μία μηχανή 1 λίτρου με την εξωπραγματική απόδοση των 3,5 αλόγων
που του χάριζε την καταιγιστική τελική των 19 km/h.
1927 Ford Model A
Τώρα τα πράγματα σοβαρεύουν αφού μιλάμε
για το πρώτο (τουλάχιστον από όσο γνωρίζω) αυτοκίνητο που ξεπέρασε τα
100km/h. Σε μία εποχή που αναφερόμαστε σε 0-100km/h όταν θέλουμε να
μιλήσουμε για τις επιδόσεις ενός οχήματος, είναι δύσκολο να φανταστούμε
τις ημέρες που τα 105km/h που έφτανε το Model A της Ford αποτελούσαν την
τελική του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής της εποχής!
1949 Jaguar XK120
Το πρώτο αυτοκίνητο που έγινε γνωστό ως
το ταχύτερο, δηλαδή το πρώτο αυτοκίνητο που έδωσε σημασία σε αυτό το
ρεκόρ! Ακόμα και το όνομά του αναφερόταν στο πόσο γρήγορο ήταν… το 120
μετά το XK, είχε να κάνει με τα μίλια της τελικής του! Ναι, η XK120 του
1949, χάρη σε έναν εξακύλινδρο σε σειρά, χωρητικότητας 3,4 λίτρων και
απόδοσης 160 αλόγων (στην αρχική έκδοση), είχε τελική 124,6 mph ή αν
θέλετε, 201km/h. Όχι μόνο ήταν το γρηγορότερο roadster του κόσμου όταν
παρουσιάστηκε αλλά ήταν και το πρώτο αμάξι που ξεπέρασε τα 200km/h! Τιμή
και δόξα!
1963 Iso Grifo A3/L327
Θα μπορούσα να βάλω σε αυτό το σημείο
την Aston Martin DB4 ή την DB4 GT που ανέβασαν τον πήχη πριν από το Iso
Grifo ή θα μπορούσα να βάλω την Lamborghini Miura που έσπασε το ρεκόρ
του Grifo αλλά επέλεξα αυτό το συγκεκριμένο όχημα γιατί δεν είναι πολύ
γνωστό ενώ από πλευράς εμφάνισης αλλά και επιδόσεων θα έπρεπε να είναι.
Κατασκευασμένο από έναν πρώην μηχανικό της Ferrari και χρησιμοποιώντας
το powertrain της Corvette, με έναν blueprinted V8, 5,4 λίτρων, απόδοσης
άνω των 400 αλόγων κατάφερνε να επιταχύνει μέχρι τα 259 km/h
κατακτώντας τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής, τίτλο των
οποίο κράτησε για 4 μόλις χρόνια, πριν του τον αφαιρέσει όπως είπα η
Lamborghini Miura.
1986 Porsche 959 και 1987 Ferrari F40
Οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος και η
πρώτη φορά που ο «πόλεμος» μεταξύ των δύο κατασκευαστών έγινε εμφανής.
Το 1986, η Porsche με μία φοβερά προηγμένη μηχανικά, ηλεκτρονικά,
αεροδυναμικά κ.ά. 959, πήρε τα σκήπτρα του ταχύτερου αυτοκινήτου στον
κόσμο, φτάνοντας τα 195mph (314km/h). Κανείς δεν μπορεί να πει πως δεν
τις άξιζε και κανείς δεν μπορεί να πει πως δεν περίμενε αυτό που
ακολούθησε τον επόμενο μόλις χρόνο όταν η Ferrari παρουσίασε την F40 και
ως έναν βαθμό έβαλε την Porsche στη θέση της, τουλάχιστον όσον αφορά
στην τελική. Η F40 ήταν το πρώτο supercar που ξεπερνούσε τα 200mph κατά
1(!) μίλι ανά ώρα και το έκανε με πολύ πιο απλό τρόπο σε σύγκριση με την
959. Εκτός από την μηχανική και αεροδυναμική αρτιότητα που χαρακτήριζαν
την F40, το αυτοκίνητο από το Maranello ήταν πολύ πιο «απλό», πολύ πιο
«ευθύ» στον τρόπο με τον οποίο πετύχαινε τους στόχους του.
1993 McLaren F1
Το αυτοκίνητο που έγινε μύθος. Πριν από
αυτή, τόσο η Bugatti EB110 όσο και η Jaguar XJ220 είχαν κατακτήσει τον
τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής στον κόσμο, όμως η McLaren F1
τους διέλυσε όλους. Εκεί που πάλευαν να βρουν 5,6 ή 9km/h, ήρθε η F1 με
τον 12κύλινδρο της BMW να κινεί ένα πανάλαφρο αμάξωμα, με ενεργή
αεροδυναμική και ground effects να πάρει τον τίτλο με άκρως εμφατικό
τρόπο. 231mph ή 372km/h! Απλά, ατμοσφαιρικά και σαν να λέει σε όλους
τους άλλους να καθίσουν αναπαυτικά και να δούνε πως γίνεται, γιατί απλά
δεν μπορούν να το κάνουν… Παρεμπιπτόντως, το ρεκόρ έγινε με τον κόφτη
ενεργοποιημένο, χωρίς αυτόν, η F1 μπορούσε να φτάσει τα 240mph… Τον
τίτλο τον κράτησε για 12 συναπτά έτη, χρόνος ρεκόρ για τα άλματα στην
τεχνολογία, την αεροδυναμική, την τεχνολογία υλικών και την μηχανολογία
που συντελέστηκαν τις δεκαετίες του ’90 και του ’00, πριν τον πάρει
εξίσου εμφατικά από τα χέρια της το επόμενο αμάξι.
2005 Bugatti Veyron 16.4
Τι να πρωτοπεί κανείς για αυτό το αμάξι;
Ασχέτως τι γνώμη έχει κάποιος για το VW Group, δεν γίνεται να μην τους
ευχαριστήσεις για αυτό που έκαναν. Ξεκίνησε αλλά και ολοκληρώθηκε ως
μελέτη (study) για να δουν οι μηχανικοί που βρίσκεται το όριο. Είναι το
πρώτο αυτοκίνητο που ξεπέρασε τα 400km/h, φτάνοντας τα 408,47km/h. Για
εμένα, η διαφορά σε σύγκριση με την Veyron και οποιοδήποτε άλλο
αυτοκίνητο που κάνει κάτι παρόμοιο είναι πως στη Veyron μπορώ να φτάσω
αυτό το εξωπραγματικό νούμερο σαν κύριος, σε ένα υπερπολυτελές
περιβάλλον και χωρίς να χρειαστεί ενδοεπικοινωνία για να μιλήσω με τον
συνεπιβάτη μου από τον θόρυβο. Το κάνει να φαίνεται απλό, εύκολο και για
να το κάνει χρειάστηκε να πιέσει την τεχνολογία και την τεχνογνωσία στα
όριά τους, να ξοδέψει τρομακτικά χρηματικά ποσά και αν αληθεύουν οι
φήμες, να χάνει χρήματα για κάθε αμάξι που πουλάει. Δεν πρόκειται να την
λυπηθώ γιατί ξέρω ότι καλύπτει την χασούρα από αλλού αλλά θα την
ευχαριστήσω καθώς δεν ήταν υποχρεωμένη να το κάνει.
Από την Veyron και μετά έχω χάσει λίγο
την μπάλα για το που βρίσκεται το ρεκόρ. Το μόνο που ξέρω είναι πως
κάποια στιγμή το είχε η SSC με το Ultimate Aero, μετά πάλι η Veyron SS,
μετά ένα βελτιωμένο υβρίδιο Lotus/American muscle και μάλλον σε λίγο
καιρό πάλι μία Veyron. Άτυπα το έχει η Vemon GT, αλλά δεν ξέρω και για να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω αν με ενδιαφέρει. Ξυπνήστε με όταν φτάσουμε τα 500km/h…