Οι ενσαρκώσεις του θρυλικότερου sports car του κόσμου!
Ήταν το 1963 όταν μια μικρή γερμανική φίρμα έριχνε δειλά-δειλά στην αγορά μόλις το δεύτερο μοντέλο της.
Για το όνομά του κατέληξαν σε ένα νούμερο: την είπαν 911, και 50 ολόκληρα χρόνια μετά το δαιμόνιο μοντέλο συνεχίζει να αψηφά κάθε πιθανότητα ως το πιο πετυχημένο, δημοφιλές και μνημειώδες σπορ όχημα όλων των εποχών!
Φέτος λοιπόν η θρυλική 911 κλείνει 50 συναρπαστικά χρόνια κυκλοφορίας και τι καλύτερος τρόπος να γιορταστεί το ευτυχές γεγονός από το λεύκωμα-αφιέρωμα του φωτογράφου René Staud: 320 λαχταριστές σελίδες αποτυπώνουν ό,τι πρέπει να ξέρει κανείς για το αμάξι-σύμβολο.
Κι αυτό γιατί η 911 είναι η τρανταχτή απόδειξη του πώς νικά η εξέλιξη την επανάσταση: ο σχεδιασμός της παραμένει απαράλλακτος εδώ και 50 χρόνια, γεγονός που θα ισοδυναμούσε κανονικά -αν ίσχυε η κοινή λογική -με τον πρόωρο θάνατο του μοντέλου!
Η 911 παραμένει ωστόσο εδώ, συνεχίζοντας να δρέπει καρπούς τόσο μέσα στην πίστα όσο και στους δρόμους την οικουμένης...
Porsche 911
Η αυθεντική 6κύλινδρη κούκλα της Porsche ονομάστηκε αρχικά 901. Ήταν ένα πρώιμο «κτηνάκι» που ακολούθησε τον επίσης επιτυχημένο -αν και ελαφρώς μικρότερο- προκάτοχό του, την 356. Η γαλλική Peugeot είχε ωστόσο αντίρρηση στο όνομα, καθώς διεκδικούσε τα δικαιώματα αποκλειστικής χρήσης για όλα τα μοντέλα που είχαν το «0» στη μέση: η Porsche δεν είχε άλλη επιλογή από το να αλλάξει το «0» σε «1», και ένας θρύλος είχε μόλις γεννηθεί.
Το design της έλκει μάλιστα την καταγωγή του από τον αυθεντικό «Σκαραβαίο» (επίσης σχέδιο του Porsche), με την 911 να περιλαμβάνει φυσικά μια σειρά από βελτιώσεις για να περάσει ως sports car. Ο Τύπος της εποχής την αποθέωσε όταν έκανε το ντεμπούτο της το 1963, ποιος θα περίμενε ωστόσο ότι ο ίδιος βασικός σχεδιασμός θα κέρδιζε αμέτρητες νίκες αλλά και τις καρδιές του κοινού για μισό αιώνα;
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980 βέβαια οι απόγονοι της 911 θα περιλαμβάνονταν στα πιο τεχνολογικά προωθημένα αυτοκίνητα του κόσμου, ενώ η Carrera του '90 λίγα κοινά είχε σε επίπεδο μηχανικής με το γηραλέο αδελφάκι της του '60, κάνοντας πολλούς να πιστέψουν ότι το τέλος του εμβληματικού αυτοκινήτου είχε έρθει.
Η Porsche τους διέψευσε ωστόσο δραστικά συνεχίζοντας να κατασκευάζει την 911, που γινόταν ολοένα και καλύτερη, σημειώνοντας επιδόσεις ρεκόρ, παρά το γεγονός ότι ο βασικός της σχεδιασμός είχε αποκαλυφθεί πριν από 50 χρόνια...
911-R
Η Porsche ήταν ανέκαθεν εταιρία της αφαίρεσης μάλλον παρά της πρόσθεσης: την ώρα που οι ανταγωνιστές της στη Ferrari και τη Chevrolet πρόσθεταν συνεχώς περισσότερη δύναμη στα μοντέλα τους, οι μηχανικοί της Porsche ακολούθησαν άλλη προσέγγιση. Και βέβαια οι πρώτες σημαντικές βελτιώσεις στην απόδοση της 911 ήρθαν το 1967, με την 911-R, με το μηχανικό επιτελείο να την «ξαλαφρώνει» από το περιττό βάρος και να την κάνει πανάλαφρη. Μέχρι και τρύπες άνοιξαν στο πάτωμα για να γλιτώσουν λίγα γραμμάρια! Μόνο 22 αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν, με την 911-R να γράφει ωστόσο τη δική της ιστορία...
911 Carerra RS 2.7
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η Porsche μετέφερε αυτά που έμαθε από την πανάλαφρη 911-R σε ένα μοντέλο διαθέσιμο για το κοινό. Ήταν το 1973 λοιπόν όταν η 911RS 2.7 θα γινόταν η πεμπτουσία ίσως του τι σήμαινε να οδηγείς μια Porsche: πέρα από το μικρό της βάρος, αυτή τη φορά δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στη δύναμη, με την 911RS να δρέπει δάφνες στην πίστα και να είναι σήμερα μια από τις πλέον πολυπόθητες 911 στις δημοπρασίες...
911 Turbo 3.0
Ο ανταγωνισμός θα ωθούσε τελικά και την Porsche στα όρια: ολοένα και πιο δυνατές 911 θα πατούσαν πλέον δρόμο, με τον γερμανό κατασκευαστή ωστόσο να θέλει να αποφύγει πάση θυσία το μεγάλο βάρος των θηριωδών κινητήρων. Αντιστάθμισε λοιπόν τα κυβικά εισάγοντας απλά περισσότερο αέρα στη μηχανή. Κι έτσι η Porsche θα γινόταν συνώνυμο της λέξης «turbo» στο λεξικό της σπορ αυτοκίνησης! Ο turbocharged κινητήρας της δεκαετίας του 1970 έκανε ωστόσο απαιτητική την οδήγηση της πισωκούνας, με το μοντέλο να κάνει κυριολεκτικά ό,τι ήθελε στην πίστα και να χτίζει τον δικό του μύθο για αυτόν που ήθελε να παρκάρει ένα σχεδόν αγωνιστικό στο γκαράζ του...
959
Στις αρχές του 1980, η Porsche θα εγκαινίαζε τις σημαντικότερες μεταμορφώσεις στην 911 που έκανε ποτέ. Σχεδιασμένη για να πάει την αγωνιστική οδήγηση σε άλλα επίπεδα, η Gruppe B, όπως ονομάστηκε αρχικά, θα ήταν το πιο τεχνολογικά προωθημένο αυτοκίνητο της εποχής. Κι όταν έκανε το ντεμπούτο της το 1985, η 959 τελικά ήταν το γρηγορότερο αυτοκίνητο παραγωγής του κόσμου! Η Porsche δεν θα την έριχνε όμως στην πίστα, την άφησε ωστόσο να διαγωνιστεί στο εξαντλητικό ράλι Παρίσι-Ντακάρ του 1986 για να δει πώς θα τα πάει: η πρώτη και η δεύτερη θέση ήταν δικές της...
911 Carrera 4 Coupe
Όσο κι αν μοιάζει με την αρχετυπική 901, η δημιουργία των τελών του 1980 συνόψιζε τη νέα φιλοσοφία της Porsche: την απόλυτη κυριαρχία στη σπορ αυτοκίνηση! Ο κατασκευαστής άρχισε να προσφέρει τη μόνιμη τετρακίνηση (η οποία ντεμπούταρε στην 959) και σε μοντέλα παραγωγής πια, με την Carrera 4 να έχει λίγα κοινά με τις προκατόχους της σε μηχανικό επίπεδο. Ήταν η πρώτη φορά που η 911 είχε εξελιχθεί τόσο πολύ μηχανικά, με την Carrera 4 να μην αποτελεί απλώς άλλο ένα εξελικτικό βήμα, αλλά μια εγκάρσια τομή...
911 Carrera Clubsport
Σε όλη την ιστορία της 911, η Porsche πρόσφερε συχνά μοντέλα στους σκληροπυρηνικούς λάτρεις της που έψαχναν το κάτι παραπάνω από τα μοντέλα παραγωγής της. Κι ενώ υπήρχε πάντα η επιλογή της 911S και της σχεδόν αγωνιστικής 911RS, η Porsche έκανε ένα δώρο στον παθιασμένο με τη σπορ οδήγηση: την Clubsport -αλλά και την RS America-, που πρόσφεραν το είδος της οδηγικής εμπειρίας που μόνο η Porsche μπορούσε να παρέχει...
993
Η 993 του 1993 ήταν και πάλι ένας δραστικός επανασχεδιασμός της 911, με τα στάνταρ της Porsche βέβαια. Το μοντέλο συνέχισε τη βαριά αγωνιστική κληρονομιά της φίρμας στα σιρκουί του κόσμου, ενώ όταν η Porsche ανακοίνωσε ότι η επόμενη εκδοχή της 911 θα ήταν πλέον υδρόψυκτη, η 993 έγινε αυτομάτως συλλεκτική...
996 GT2
Η επόμενη 911 ήταν πράγματι υδρόψυκτη, ήταν ωστόσο και πολλά-πολλά ακόμα: ένα μοντέλο που κανείς δεν μπορούσε να αγνοήσει! Η 996 GT2 με τα θεόρατα turbochargers της και την κίνηση στους πίσω τροχούς ήταν η απόλυτη επιλογή για όποιον έψαχνε καθαρόαιμο αγωνιστικό για να πηγαίνει στη δουλειά του...
997
Τα τελευταία χρόνια η Porsche κέρδισε πίσω πολλούς από τους πιστούς οπαδούς της με τις πρόσφατες «επαναλήψεις» της 911. Το σασί της 997 μεγάλωσε βέβαια πολύ, η κτηνώδης δύναμή της επέτρεψε ωστόσο στους λάτρεις της Porsche να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά: να προσπερνούν οτιδήποτε κινείται στον δρόμο!
997 GT3 RS 4.0
Όσοι ισχυρίζονται ότι οι νεότερες 911 στερούνται τη χάρη και τη δύναμη των παλιών, η Porsche είναι πάντα πρόθυμη να κλείσει μερικά στόματα. Η μοντέρνα λοιπόν εκδοχή της 911RS 2.7 του '70 δεν είναι άλλη από την GT3 RS 4.0, που είναι ιδανική για όποιον ψάχνει το κάτι παραπάνω. Ή μάλλον, πολλά παραπάνω! Γιατί η Porsche είναι σταθερά προσανατολισμένη στη σπορ οδήγηση, παρά την πολυτέλεια των τελευταίων της μοντέλων. Και η «γυμνή» αγωνιστική GT3 ήρθε να μας θυμίσει τη βαριά κληρονομιά του Ferdinand Porsche...
Για το όνομά του κατέληξαν σε ένα νούμερο: την είπαν 911, και 50 ολόκληρα χρόνια μετά το δαιμόνιο μοντέλο συνεχίζει να αψηφά κάθε πιθανότητα ως το πιο πετυχημένο, δημοφιλές και μνημειώδες σπορ όχημα όλων των εποχών!
Φέτος λοιπόν η θρυλική 911 κλείνει 50 συναρπαστικά χρόνια κυκλοφορίας και τι καλύτερος τρόπος να γιορταστεί το ευτυχές γεγονός από το λεύκωμα-αφιέρωμα του φωτογράφου René Staud: 320 λαχταριστές σελίδες αποτυπώνουν ό,τι πρέπει να ξέρει κανείς για το αμάξι-σύμβολο.
Κι αυτό γιατί η 911 είναι η τρανταχτή απόδειξη του πώς νικά η εξέλιξη την επανάσταση: ο σχεδιασμός της παραμένει απαράλλακτος εδώ και 50 χρόνια, γεγονός που θα ισοδυναμούσε κανονικά -αν ίσχυε η κοινή λογική -με τον πρόωρο θάνατο του μοντέλου!
Η 911 παραμένει ωστόσο εδώ, συνεχίζοντας να δρέπει καρπούς τόσο μέσα στην πίστα όσο και στους δρόμους την οικουμένης...
Porsche 911
Η αυθεντική 6κύλινδρη κούκλα της Porsche ονομάστηκε αρχικά 901. Ήταν ένα πρώιμο «κτηνάκι» που ακολούθησε τον επίσης επιτυχημένο -αν και ελαφρώς μικρότερο- προκάτοχό του, την 356. Η γαλλική Peugeot είχε ωστόσο αντίρρηση στο όνομα, καθώς διεκδικούσε τα δικαιώματα αποκλειστικής χρήσης για όλα τα μοντέλα που είχαν το «0» στη μέση: η Porsche δεν είχε άλλη επιλογή από το να αλλάξει το «0» σε «1», και ένας θρύλος είχε μόλις γεννηθεί.
Το design της έλκει μάλιστα την καταγωγή του από τον αυθεντικό «Σκαραβαίο» (επίσης σχέδιο του Porsche), με την 911 να περιλαμβάνει φυσικά μια σειρά από βελτιώσεις για να περάσει ως sports car. Ο Τύπος της εποχής την αποθέωσε όταν έκανε το ντεμπούτο της το 1963, ποιος θα περίμενε ωστόσο ότι ο ίδιος βασικός σχεδιασμός θα κέρδιζε αμέτρητες νίκες αλλά και τις καρδιές του κοινού για μισό αιώνα;
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980 βέβαια οι απόγονοι της 911 θα περιλαμβάνονταν στα πιο τεχνολογικά προωθημένα αυτοκίνητα του κόσμου, ενώ η Carrera του '90 λίγα κοινά είχε σε επίπεδο μηχανικής με το γηραλέο αδελφάκι της του '60, κάνοντας πολλούς να πιστέψουν ότι το τέλος του εμβληματικού αυτοκινήτου είχε έρθει.
Η Porsche τους διέψευσε ωστόσο δραστικά συνεχίζοντας να κατασκευάζει την 911, που γινόταν ολοένα και καλύτερη, σημειώνοντας επιδόσεις ρεκόρ, παρά το γεγονός ότι ο βασικός της σχεδιασμός είχε αποκαλυφθεί πριν από 50 χρόνια...
911-R
Η Porsche ήταν ανέκαθεν εταιρία της αφαίρεσης μάλλον παρά της πρόσθεσης: την ώρα που οι ανταγωνιστές της στη Ferrari και τη Chevrolet πρόσθεταν συνεχώς περισσότερη δύναμη στα μοντέλα τους, οι μηχανικοί της Porsche ακολούθησαν άλλη προσέγγιση. Και βέβαια οι πρώτες σημαντικές βελτιώσεις στην απόδοση της 911 ήρθαν το 1967, με την 911-R, με το μηχανικό επιτελείο να την «ξαλαφρώνει» από το περιττό βάρος και να την κάνει πανάλαφρη. Μέχρι και τρύπες άνοιξαν στο πάτωμα για να γλιτώσουν λίγα γραμμάρια! Μόνο 22 αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν, με την 911-R να γράφει ωστόσο τη δική της ιστορία...
911 Carerra RS 2.7
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η Porsche μετέφερε αυτά που έμαθε από την πανάλαφρη 911-R σε ένα μοντέλο διαθέσιμο για το κοινό. Ήταν το 1973 λοιπόν όταν η 911RS 2.7 θα γινόταν η πεμπτουσία ίσως του τι σήμαινε να οδηγείς μια Porsche: πέρα από το μικρό της βάρος, αυτή τη φορά δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στη δύναμη, με την 911RS να δρέπει δάφνες στην πίστα και να είναι σήμερα μια από τις πλέον πολυπόθητες 911 στις δημοπρασίες...
911 Turbo 3.0
Ο ανταγωνισμός θα ωθούσε τελικά και την Porsche στα όρια: ολοένα και πιο δυνατές 911 θα πατούσαν πλέον δρόμο, με τον γερμανό κατασκευαστή ωστόσο να θέλει να αποφύγει πάση θυσία το μεγάλο βάρος των θηριωδών κινητήρων. Αντιστάθμισε λοιπόν τα κυβικά εισάγοντας απλά περισσότερο αέρα στη μηχανή. Κι έτσι η Porsche θα γινόταν συνώνυμο της λέξης «turbo» στο λεξικό της σπορ αυτοκίνησης! Ο turbocharged κινητήρας της δεκαετίας του 1970 έκανε ωστόσο απαιτητική την οδήγηση της πισωκούνας, με το μοντέλο να κάνει κυριολεκτικά ό,τι ήθελε στην πίστα και να χτίζει τον δικό του μύθο για αυτόν που ήθελε να παρκάρει ένα σχεδόν αγωνιστικό στο γκαράζ του...
959
Στις αρχές του 1980, η Porsche θα εγκαινίαζε τις σημαντικότερες μεταμορφώσεις στην 911 που έκανε ποτέ. Σχεδιασμένη για να πάει την αγωνιστική οδήγηση σε άλλα επίπεδα, η Gruppe B, όπως ονομάστηκε αρχικά, θα ήταν το πιο τεχνολογικά προωθημένο αυτοκίνητο της εποχής. Κι όταν έκανε το ντεμπούτο της το 1985, η 959 τελικά ήταν το γρηγορότερο αυτοκίνητο παραγωγής του κόσμου! Η Porsche δεν θα την έριχνε όμως στην πίστα, την άφησε ωστόσο να διαγωνιστεί στο εξαντλητικό ράλι Παρίσι-Ντακάρ του 1986 για να δει πώς θα τα πάει: η πρώτη και η δεύτερη θέση ήταν δικές της...
911 Carrera 4 Coupe
Όσο κι αν μοιάζει με την αρχετυπική 901, η δημιουργία των τελών του 1980 συνόψιζε τη νέα φιλοσοφία της Porsche: την απόλυτη κυριαρχία στη σπορ αυτοκίνηση! Ο κατασκευαστής άρχισε να προσφέρει τη μόνιμη τετρακίνηση (η οποία ντεμπούταρε στην 959) και σε μοντέλα παραγωγής πια, με την Carrera 4 να έχει λίγα κοινά με τις προκατόχους της σε μηχανικό επίπεδο. Ήταν η πρώτη φορά που η 911 είχε εξελιχθεί τόσο πολύ μηχανικά, με την Carrera 4 να μην αποτελεί απλώς άλλο ένα εξελικτικό βήμα, αλλά μια εγκάρσια τομή...
911 Carrera Clubsport
Σε όλη την ιστορία της 911, η Porsche πρόσφερε συχνά μοντέλα στους σκληροπυρηνικούς λάτρεις της που έψαχναν το κάτι παραπάνω από τα μοντέλα παραγωγής της. Κι ενώ υπήρχε πάντα η επιλογή της 911S και της σχεδόν αγωνιστικής 911RS, η Porsche έκανε ένα δώρο στον παθιασμένο με τη σπορ οδήγηση: την Clubsport -αλλά και την RS America-, που πρόσφεραν το είδος της οδηγικής εμπειρίας που μόνο η Porsche μπορούσε να παρέχει...
993
Η 993 του 1993 ήταν και πάλι ένας δραστικός επανασχεδιασμός της 911, με τα στάνταρ της Porsche βέβαια. Το μοντέλο συνέχισε τη βαριά αγωνιστική κληρονομιά της φίρμας στα σιρκουί του κόσμου, ενώ όταν η Porsche ανακοίνωσε ότι η επόμενη εκδοχή της 911 θα ήταν πλέον υδρόψυκτη, η 993 έγινε αυτομάτως συλλεκτική...
996 GT2
Η επόμενη 911 ήταν πράγματι υδρόψυκτη, ήταν ωστόσο και πολλά-πολλά ακόμα: ένα μοντέλο που κανείς δεν μπορούσε να αγνοήσει! Η 996 GT2 με τα θεόρατα turbochargers της και την κίνηση στους πίσω τροχούς ήταν η απόλυτη επιλογή για όποιον έψαχνε καθαρόαιμο αγωνιστικό για να πηγαίνει στη δουλειά του...
997
Τα τελευταία χρόνια η Porsche κέρδισε πίσω πολλούς από τους πιστούς οπαδούς της με τις πρόσφατες «επαναλήψεις» της 911. Το σασί της 997 μεγάλωσε βέβαια πολύ, η κτηνώδης δύναμή της επέτρεψε ωστόσο στους λάτρεις της Porsche να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά: να προσπερνούν οτιδήποτε κινείται στον δρόμο!
997 GT3 RS 4.0
Όσοι ισχυρίζονται ότι οι νεότερες 911 στερούνται τη χάρη και τη δύναμη των παλιών, η Porsche είναι πάντα πρόθυμη να κλείσει μερικά στόματα. Η μοντέρνα λοιπόν εκδοχή της 911RS 2.7 του '70 δεν είναι άλλη από την GT3 RS 4.0, που είναι ιδανική για όποιον ψάχνει το κάτι παραπάνω. Ή μάλλον, πολλά παραπάνω! Γιατί η Porsche είναι σταθερά προσανατολισμένη στη σπορ οδήγηση, παρά την πολυτέλεια των τελευταίων της μοντέλων. Και η «γυμνή» αγωνιστική GT3 ήρθε να μας θυμίσει τη βαριά κληρονομιά του Ferdinand Porsche...
newsbeast.gr