Αθήνα
+18...+28° C

Η εξέλιξη των ιπτάμενων πλοίων

Η εφεύρεση των υδροπτέρυγων (ιπτάμενα δελφίνια) ήταν μία από τις πιο επαναστατικές εξελίξεις στην ιστορία της θαλάσσιας μηχανικής. 
Λίγο-πολύ όλοι μας έχουμε δει ιπτάμενα δελφίνια. Είναι τα σκάφη που έχουν φτερά κάτω από το κύτος, προκειμένου να επιτύχουν μεγαλύτερη ταχύτητα πάνω στο νερό. Τα "φτερά" είναι βυθισμένα, ώστε το κύτος να μπορεί να είναι πάνω από το νερό, το οποίο επιτρέπει στο σκάφος να πάει πολύ πιο γρήγορα.


Όταν ο Ιταλός εφευρέτης Enrico Forlanini έφτιαξε ένα πλήρους κλίμακας υδροπτέρυγο σκάφος το 1906, η τεχνολογία στο θαλάσσιο ταξίδι έκανε ένα τεράστιο άλμα. Το σκάφος έφτανε την ταχύτητα των 68 χλμ/ώρα. Η τελική ταχύτητα των πλοίων εκείνη την εποχή ήταν περίπου 40-50 χλμ/ώρα.


Το υδροπτέρυγο του Enrico Forlanini

Παρά τις υποσχέσεις τους, τα ιπτάμενα δελφίνια δεν απέκτησαν ηγετικό ρόλο στον τομέα της θαλάσσιας τεχνολογίας. Ήταν δημοφιλή μόνο για λίγο -στην δεκαετία του '60 και του '70- χάρη στα Σοβιετικά υδροπτέρυγα επιβατηγά. Η ευαίσθητη, περίπλοκη και ακριβή τεχνολογία ήταν δύσκολο να διατηρηθεί και υποσκελίστηκαν άλλων σύγχρονων τεχνολογιών, όπως για παράδειγμα των hi-tech καταμαράν.

Αλλά όλο τον περασμένο αιώνα κατασκευάστηκαν πολλά υβριδικά υδροπτέρυγα. Δείτε μερικά από αυτά.


Το HD-4 του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ έπιανε ταχύτητα 114 χλμ/ώρα το 1919


Το White Hawk που κινούνταν με έναν κινητήρα 4.000 ίππων. Σχεδιάστηκε από τους Frank και Stella Hanning-Lee στις αρχές του '50.


Το Lantern (HC-4), ένα πρωτότυπο του Πολεμικού Ναυτικού, ήταν ένα από τα πρώτα υδροπτέρυγα που χρησιμοποίησε ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου. Δοκιμάστηκε το 1953 και έπιασε μέγιστη ταχύτητα, σε ήρεμα νερά, 18 κόμβους.


Το KC-B, το πειραματικό υδροπτέρυγο του καναδικού πολεμικού ναυτικού, έπιανε ταχύτητα 96 χλμ/ώρα.


Το υπερατλαντικό πυρηνοκίνητο υδροπτέρυγο, χωρητικότητας 320 επιβατών, που ποτέ δεν έγινε πραγματικότητα.


Το Raketa (Πύραυλος), ένα υδροπτέρυγο 60 επιβατών, που κατασκευαζόταν από το 1957 μέχρι το 1976 στην ΕΣΣΔ. Συνολικά κατασκευάστηκαν 389 μονάδες.


Το μεγαλύτερο σοβιετικό υδροπτέρυγο κατασκευαζόταν από το 1960 ως το 1994. Το 2003, παρήχθησαν δύο νεότερες μονάδες. Η τελική του ταχύτητα είναι 66 χλμ/ώρα και μετέφερε 112-123 επιβάτες.


Το "Kometa," με μεγαλύτερα φτερά για τη διαχείριση των κυμάτων στις παράκτιες θάλασσες.


Η σοβιετική τορπιλάκατος κλάσης Turya.


Το Sea Shadow (IX-529) ήταν ένα πειραματικό stealth πλοίο που κατασκευάστηκε από την Lockheed για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ το 1985.


Τα σοβιετικά Voskhods είναι τα πιο επιτυχημένα ως επιβατικά υδροπτέριγα.


Το FSWH37 είναι ένα ιταλικό υδροπτέριγο, κατασκευασμένο πλήρως από κράμα αλουμινίου, με εξαίρεση τις μεμβράνες που είναι από υψηλής αντοχής χάλυβα.

από: gizmodo